Комитет, контролирующй соревнования по шоссейно-кольцевым мотогонкам Gran Prix, объявил о правилах для новых соревнований с участием класса 600 кубовых мотоциклов - Moto2 Gran Prix. Moto2(так будет называться этот класс) призван заменить существующие состязания в категории 250-кубовых двухтактников.
В основной своей части, правила вполне следуют логике и ограничивают максимальную оборотистость двигателя, минимальный сухой вес и тому подобное.
Четырехцилиндровые двигатели:
- максимальное число оборотов - 16000
- минимальный вес - 52 кг.
Трехцилиндровые двигатели:
- максимальное число оборотов - 15500
- минимальный вес - 50 кг.
Двухцилиндровые двигатели:
- максимальное число оборотов - 15000
- минимальный вес - 47 кг.
Максимальное число цилиндров - 4 шт, отсутствие овальных поршней, турбин и каких-либо нагнетателей, карбоновых колес и карбоновых тормозных компонентов. (Запрещенный список материаллов для изготовления компонентов в Moto2 будет обнародован вскоре)
Для каждого участника должен быть выделен только один мотоцикл, но возможно иметь в запасе два полностью собранных двигателя (видимо, для замены)
Не будет никаких ограничений в постройке шасси и маятника, производители мотоциклов тут смогут изощряться как захотят.
Но есть и менее значимые, но от этого не менее интересные моменты, как например тот факт, что конкуренты через час после гонки смогут покупать друг у друга двигатели, которые до этого учавствовали в гонке по цене 20 тысяч евро. Команды, отказавшие в продаже по правильно сделанному запросу, будут .. дисквалифицированы!
Что хотела сказать всем этим FIM - пока не ясно. Но, кажется, что технологии изготовления двигателя не будут так значимы как сейчас..
Полные технические нормы Moto2:
Двигатель
Только 4-тактные двигатели. Максимальная кубатура - 600см.куб.
Максимум - 4 цилиндра, не овальной формы.
Обычная схема двигателя, без нагнетателей, турбин.
Максимальные обороты двигателя: 16000 об/мин для 4-цилиндровых двигателей, 15500 об/мин для 3-цилиндровых двигателей, 15000 об/мин для 2-цилиндровых двигателей.
На всех мотоциклах будет присутствовать электронная система мониторинга и контроля от организаторов соревнования
Пневматический привод клапанов цилиндра запрещен.
Обычного типа воздухозаборник и выхлопная система (reciprocating poppet valves).
Запрещается использовать регулируемые тайминги клапанов или с регулирумым смещением.
Только система смазки с мокрым картером (wet-sump lubrication).
Минимальный вес двигателя: 53 кг для 4-цилиндровых, 50 кг для 3-цилиндровых, 47 кг для 2-цилиндровых
Остальные технические ограничения на английском:
Inlet & Fuel System
Inlet tract systems are not permitted.
Only one throttle control valve per cylinder is permitted. No other moving devices are permitted in the inlet tract before the engine intake valve.
Throttle bodies will have a maximum internal diameter (must be perfectly circle except for the area of dent or groove to allow the injector to come out) at engine side out-let of: 42 mm for 4-cylinder, 48 mm for 3-cylinder, 59 mm for 2-cylinder.
Fuel injectors will be restricted to a defined type (tba, based on cost).
Fuel pressure must not exceed 5.0 bar.
No artificial cooling of intake air or fuel.
Only air or air/fuel mixture is permitted in the induction tract and combustion chamber.
No direct fuel injection into the cylinder/head/combustion chamber.
Fuel specification will be for standard unleaded fuel (commercially available EU-compliant “pump fuel”).
Exhaust system
Variable length exhaust systems are not permitted.
Noise limit will be a maximum of 120 dB/A, measured in a static test.
Transmission
A maximum of 6 gearbox speeds is permitted.
A maximum of 3 alternate gear ratios for each gearbox speed, and 2 alternate ratios for the primary drive gear is permitted. Teams will be required to declare the gearbox ratios for each gear used at the beginning of the season.
Electro-mechanical or electro-hydraulic clutch actuating systems are not permitted.
Ignition, Electronics & Data-Logging
Data logger system will be supplied by the series Organizer.
Only the ECU/fuel injection control units supplied by the series Organiser are allowed to be fitted to the motorcycle. Electronic control units include the timing transponder, engine RPM control, and datalogger systems. No other electronic control or datalogging systems will be allowed on the motorcycle.
The price of ECU unit made by each engine manufacturer must be equal to or less than
JPY 75,000 (about Euro650).
Chassis
Chassis will be a prototype, the design and construction of which is free within the constraints of the FIM Grand Prix Technical Regulations. The frame, swing-arm, fuel tank, seat and cowling are forbidden to use from a non-prototype as series production road-going motorcycle.
Minimum Total Weight: 135kg for 4-cylinder, 130kg for 3-cylinder, 125kg for 2-cylinder
No carbon brake discs.
Wheels & Tyres
No carbon composite wheels.
The maximum permitted wheel rim width is: Front 4.00?, Rear 6.00? or 6.25?
The only permitted wheel rim diameter is: Front 17?, Rear 17?.
The number of slick tyres allocated to each rider per event will be controlled.
Materials & Construction
Construction materials will be limited to exclude expensive “non-conventional” materials and manufacturing methods (a list will be issued).
The following components must be made from iron-based alloys: Valve springs, camshafts, crankshafts, connecting rods, piston pins, brake discs.
Engine crankcases and cylinder heads must be made from cast aluminium alloys.
Pistons must be made from an aluminium alloy.
General
Number of machines: the team can scrutineer only one motorcycle per rider.
Number of engines: a maximum of 2 complete engines per rider is permitted at any event. Teams will be required to register engine serial numbers at Technical Control on the day before the first practice.
Apart from the above regulations, all other construction criteria, dimensions and specifications are as per the FIM Grand Prix Regulations.
The engine (excluding exhaust, throttle bodies and ECU) used in a race is available to be purchased by another competitor in the same race for a fixed price of €20,000 (Euro). Such purchase request must be made in writing to Race Direction within the protest period, that is within 60 minutes after the official end of the race.
The transaction and delivery will be completed immediately at the end of the 60 minute protest period and will be underwritten by IRTA. Teams refusing to sell when presented with a valid request will be disqualified.
Комментарии
Это заставит команды постоянно придумывать и внедрять различные новинки, улучшения, ноу хау!!!